En lisant le site ampbooks j'ai relu l'article sur le SOLDANO SLO dans la rubrique Classic Circuits. Comme j'ai été estomaqué par son analyse de l'étage 3 du preamp et que j'avais déjà échangé avec l'auteur (au sujet des courbes de pentode suivant différentes tensions d'écran) je lui ai écrit derechef ( à webmaster@ampbooks.com).
Pour faire court voilà ce que j'ai dit :
Hello,
With the hope that my following question can reach Richard Kuehnel !
In your analysis of stage 3 of the Soldano Super Lead Overdrive on the AmpBooks website I encounter a difficulty in understanding your point here :

From the diagram we can see that even with 400 V plate-to-cathode voltage the maximum headroom peak-to-peak that you can reach with a 12AX7 is 5 V.
So how can we speak of a 4.2 V peak headroom considerably greater etc.... ?
In my humble opinion the maximum headroom ( for clean signals by definition) is 2.5 V peak.
What I understand , studying this stage, is that it is designed to unbalance the signal limiting it to the positive swing , the negative swing being truncated with the 0.3 V left to the cut-off limit. The effect, for me, is to restore a good part of the overtones with EVEN harmonics that the previous stages have considerably reduced. All the other preamp stages show a 1k8 cathode resistor which produces a symmetric amplification : with a gain pushed hard we get square waves whose symmetry considerably attenuates the EVEN harmonics , giving way to the (also desired) ODD harmonics. It is the subtle combination of those two types of harmonics that give this creamy overdrive and make the Soldano a really super amp .
Yours truly.
En gros il considère qu'avec une polarisation tout en bas à 0.3 V du cut-off , tout le reste, soit 4.2 V crête, est du headroom ! Damned



Je signale donc que le grand max de headroom d'une 12AX7 est de 2.5 V crête EDIT : c'est vrai seulement pour les étages complètement découplés !! . En fait cet étage tronque volontairement le signal pour générer des overtones en harmoniques paires car les autres étages polarisés avec 1k8 sur la cathode respectent la symétrie du signal et donc font plonger les harmoniques paires pour générer des harmoniques impaires ( qui règnent en maîtres sur le high gain) . C'est donc ce subtil dosage entre les deux types d'overtones qui font que c'est un super ampli. Voir le topic aussi ici EDIT : c'est ça qui reste une question ouverte car il n'en parle pas du tout
A suivre ...